donderdag 10 november 2016

GLUTENVRIJ - VANILLE CAKE

Ik denk dat dit toch wel mijn favoriet is om te maken.
Het is lekker makkelijk maar onwijs lekker en je kan ermee variëren.

Dus hierbij mijn recept voor vanille cake.
Wat heb je nodig:

- 220 gram glutenvrij meel, ik gebruik altijd mix C van schar,
- 200 gram fijne kristalsuiker,
- 125 gram boter,
- 4 eieren, gesplitst,
- 10 gram bakpoeder,
- 125 ml melk,
- 1 theelepel vanille extract,
- snufje zout.

Wat je moet doen:

- Verwarm de oven alvast voor op 180 graden,

Kom 1:
- Klop de eiwitten met de helft van de suiker stevig.

Kom 2:
- In een andere kom klop je de boter romig,
- Voeg bij de boter de andere helft van de suiker,
- Voeg eigeel, meel, bakpoeder, vanille extract, zout en melk toe,
- Meng dit tot een beslag,
- Schep het schuim van kom 1 door het beslag, spatel het er rustig doorheen tot je een mooi glad beslag hebt.

- Giet het beslag in een ingevette en bebloemde cakevorm van 25 centimeter,
- Bak de cake in 50-60 minuten af op 180 graden.
- Om te controleren of je cake al gaar is, doe je een saté-prikker in het midden van je cake, als die er weer schoon uitkomt is je cake klaar.

- Tot slot kan je de cake versieren met bijvoorbeeld glazuur of marsepein.

TIP: 
Als je een gekleurde cake wilt, zoals mijn foto volg dan even deze instructies.
- Pak nog wat extra kommen,
- Daar doe je per kom een beetje kleurstof in,
- Als je het beslag hebt gemaakt, verdeel je het beslag over de kommen.
- Doe dat wel voorzichtig want het beslag moet luchtig blijven.
- Giet het daarna één voor één in het cakevorm.

Bakse en eet smakelijk.

xx


Geen opmerkingen:

Een reactie posten